Att komma på idéer

Det svåraste som många personer känner med att starta företag är att komma på en unik idé som ingen annan redan har tänkt på, en idé som man kan bygga sitt kommande företag på. Sanningen är att man inte behöver komma på något unikt eller uppfinna ett nytt IKEA för att kunna bygga sitt egna företag. De allra flesta företag som skapas gör det inom en redan befintlig bransch där personen i fråga på ett eller annat sätt skapat sig en klientbas som utgör kunderna och inkomsterna till en början.

think-outside-the-box

Att komma på något unikt är dock inte helt fel

Att basera sitt kommande företag på en unik produkt eller på en tjänst som ännu inte finns så är utkomsten mer osäker. Främst med tanke på att det inte finns något bevis på att personer eller andra företag har behov av produkten eller tjänsten. Kundbasen är därför mer osäker och det är lite mer utav en chansning om man väljer den vägen. Oftast behövs det även mer investeringar i denna typen av verksamheter eftersom att man måste ta fram produkten från grunden.

Fördelarna dock om man lyckas är dock många eftersom att man blir den enda aktören på marknaden för den produkten så har kunderna inget annat val än att gå till just dig. Och när det väl skapas konkurrenter så har du under en lång tid hunnit bygga upp ett varumärke som kunder förknippar med produkten och de är mer benägna att välja din produkt eller tjänst återigen.

Så kan du komma på något häftigt och unikt så är det att rekommendera att gå den vägen.

En unik och häftig produkt som jag såg för någon månad sen är en produkt som heter Spikecap och den ska tydligen kunna förhindra håravfall som är ett stort problem hos Svenskar men som ingen direkt pratar om. Den produkten är definitivt unik och man har tänkt helt outside of the box när man kom på den iden.

Hoppas att det här inlägget kan ge er lite inspiration till hur man kan tänka kring att komma på idéer.

Kommentera